Strategi og styring
Våre strategi 2025-2030
Styret i Innovasjon Norge vedtok ny strategi for virksomheten i desember 2024. Den er vårt viktigste styringsverktøy i perioden 2025-2030.
Les merEn internasjonal satsning er et langsiktig prosjekt. Start alltid med å finne ut hvem din kunde er. Videre er det viktig å ha en god plan for hvordan den internasjonale satsningen skal gjennomføres. Din ideelle kundegruppe kan strekke seg over flere landegrenser.
Når man skal etablere seg i et nytt land, må man sette seg inn i mange forhold. Selv om det kan være fristende å være tilgjengelig i alle land hvor det finnes interesserte kunder, er det ikke nødvendigvis lurt å etablere netthandelsbutikk i alle land. Mange bedrifter starter gjerne med et eller noen få land, før de eventuelt utvider til flere land og nye markeder.
Deres internasjonaliseringsstrategi bør svare på:
- Hva er deres konkurransefordeler i sett i lys av marked og konkurransesituasjon?
- Har dere de nødvendige ressurser for etablering og vekst utenlands?
Hvordan velger dere rett marked, basert på bl.a.:
- fakta om landet,
- utvikling/trender i netthandelsmarkedet i landet,
- bransjespesifikk info,
- hvordan agerer kunden i landet, f.eks. handler kunden mye via mobil? I så fall bør hjemmeside være tilpasset til bruk på mobile enheter.
Tenk langsiktig:
- Hvilke markedsføringskanaler bør dere velge?
- Finnes det etablerings- og registreringskrav?
- Finnes det produktkrav du må ta hensyn til?
- Hvilke betalingsløsninger og prisstrategi bør dere velge?
- Hva slags logistikk og leveransvilkår skal dere bruke?
- Hva blir leveringstid, toll og moms og hvilke eksportdokumenter må dere ha på plass?
- Hvordan bør hjemmesiden se ut? Skal den tilpasses hvert enkelt land?
- Hvordan håndtere avstandsavtaler og ivareta forbrukerbeskyttelse?
- Finnes det andre forbud og restriksjoner i landet dere må ta hensyn til?