Strategi og styring

Her finner du styringsdokumenter, og hvordan vi måler effekter av det vi bidrar med til kunder og norsk næringsliv.

En internasjonal satsning er et langsiktig prosjekt. Start alltid med å finne ut hvem din kunde er. Videre er det viktig å ha en god plan for hvordan den internasjonale satsningen skal gjennomføres. Din ideelle kundegruppe kan strekke seg over flere landegrenser.

Når man skal etablere seg i et nytt land, må man sette seg inn i mange forhold. Selv om det kan være fristende å være tilgjengelig i alle land hvor det finnes interesserte kunder, er det ikke nødvendigvis lurt å etablere netthandelsbutikk i alle land. Mange bedrifter starter gjerne med et eller noen få land, før de eventuelt utvider til flere land og nye markeder.

Deres internasjonaliseringsstrategi bør svare på:

  • Hva er deres konkurransefordeler i sett i lys av marked og konkurransesituasjon?
  • Har dere de nødvendige ressurser for etablering og vekst utenlands?

Hvordan velger dere rett marked, basert på bl.a.:

  • fakta om landet,
  • utvikling/trender i netthandelsmarkedet i landet,
  • bransjespesifikk info,
  • hvordan agerer kunden i landet, f.eks. handler kunden mye via mobil? I så fall bør hjemmeside være tilpasset til bruk på mobile enheter.

Tenk langsiktig:

  • Hvilke markedsføringskanaler bør dere velge?
  • Finnes det etablerings- og registreringskrav?
  • Finnes det produktkrav du må ta hensyn til?
  • Hvilke betalingsløsninger og prisstrategi bør dere velge?
  • Hva slags logistikk og leveransvilkår skal dere bruke?
  • Hva blir leveringstid, toll og moms og hvilke eksportdokumenter må dere ha på plass?
  • Hvordan bør hjemmesiden se ut? Skal den tilpasses hvert enkelt land?
  • Hvordan håndtere avstandsavtaler og ivareta forbrukerbeskyttelse?
  • Finnes det andre forbud og restriksjoner i landet dere må ta hensyn til?