Hopp til hovedinnhold

Hvordan lage forretningsmodell?

Hånd som skriver på tavleFoto: Getty Images
Hånd tegner med tusj på en plansje
Når man bygger et oppstartsselskap, er det verdifullt å ha en skalerbar forretningsmodell. På denne siden kan lese om verdien av å bruke forretnignsmodell, finne nedlastbare ressurser du kan bruke selv og melde deg på kurs i forretningsmodellering.

Forretningsmodellen gir en oversikt over alle prosesser og ressurser selskapet ditt må håndtere for å tjene penger. Den skal svare på spørsmål som:

  • hva skal du levere?
  • hvem er kunden?
  • hvem er venner og konkurrenter?
  • hvordan skal du selge?
  • hvordan skal du ta betalt?
  • hvordan skal du levere?

Skissere forretningsmodeller

I tidlig fase vil det aller meste være usikre ideer. Det vil for eksempel si at de ikke er testet og bekreftet på betalende kunder. Vi anbefaler at du starter med å skisse forretningsmodellen, gjerne flere varianter. Dette tror vi er mer nyttig enn å bruke lang tid på å skrive en detaljert forretningsplan. Dine ideer om forretningsmodellen kan du drøfte med både medarbeiderne dine og oss.

Banken, potensielle investorer og offentlige støttespillere vil ofte forlange at du har en gjennomtenkt forretningsmodell før du kan få finansiering og annen støtte.

Enkelt rammeverk for utvikling

Det finnes flere fremgangsmåter for å utvikle forretningsmodeller. Business Model Canvas er et verktøy utviklet av Alexander Osterwalder som vi har god erfaring med. Verktøyet er et rammeverk som består av ni byggeklosser, og de hjelper deg å kartlegge kundesegmenter, verdiløfte, kanaler, kunderelasjoner, inntektsstrøm, ressurser, kjerneaktiviteter, partnere og kostnader.

Digitalt minikurs i forretningsmodellering

Vi har laget et nettkurs for alle som jobber med innovasjon og forretningsutvikling. Kurset er for dere som ønsker å ta i bruk Business Model Canvas i egen virksomhet, og ønsker at alle involverte skal få samme introduksjon. Du styrer egen fremdrift og kan bruke verktøyene så lenge du vil.

Du får:

  • innsikt i et visuelt verktøy som nærmest har blitt en industristandard for å beskrive forretningsmodeller.
  • et felles språk for å beskrive ulike forretningsmodeller. Det kan brukes for å kommunisere internt i bedriften, med eksterne aktører, hjelpere og potensielle partnere.
  • en bedre forståelse for hvordan forretningsmodeller fungerer og eventuelt ikke fungerer som ønsket.

Alt må testes

Last ned og skriv ut mal for Business Model Canvas.

Ofte er det ikke den første ideen som er den beste. Med enkle verktøy som dette, anbefaler vi å tenke alternativt og skissere mange alternativer. Til syvende og sist må jo alt testes. Det mest krevende er ofte å finne ut hva som bør testes først, hvordan du skal teste, og hvordan du skal dokumentere hva som fungerer (og hva som ikke fungerer).

Forretningsmodellen skal fungere både som dokumentasjon, og være en dynamisk plan som justeres i takt med ny kunnskap du skaffer deg. Du bør vurdere, revidere og oppdatere forretningsmodellen etter hvert som du lærer.

Se denne videoen som helt kort viser hvordan verktøyet fungerer:

Publisert :
Sist oppdatert :